紺碧ブログ

自転車や写真など筆者が関心のあることを気ままに書いていくブログです。

Goal settings note:STAR PLANNER/目標設定ノート:スタープランナー

英語と日本語のバイリンガルで投稿しています。

Contents / 目次

English Edition

Needless to say that the importance of setting your goal is.

Once you've decided your goal, your brain is going to work efficiently to achieve it like a autopilot of the airplane.

But many people don't know how to setting "The Goal" , so they struggled it, and some of them failed.

Setting goal is harder than you may think, in other word.

So I'd like to introduce a tool of the goal settings today.

It's "STAR PLANNER".

This book like note book was supervised by Mr. Takashi Harada who was used be a famous  junior high school teacher.

He led his students as track and field athletes and achieved no.1 of Japan 13 times.

After that he became a trainer for business persons not only students.

Then he developed the "Harada method" based on his experience of such trainer.

"STAR PLANNER" is based on his "Harada method" and it help you with your goal settings and achieve them.

 

Why "STAR PLANNER" is effective?

"STAR PLANNER" has several tools and works for helping the users self-confidence improved.

And high self-confidence people can make their vision in the future.

"STAR PLANNER" is consisted of two major parts "Goal Settings" and "Journal".

 

In "Goal Settings" part, you'll do some works for setting your goal with some tools.

f:id:konpekikai:20200805081659j:plain

 

And then you'll be doing actions to achieve your goals with the "Journal" part.

f:id:konpekikai:20200805081607j:plain

I think this note book method some what like as the "Franklin Planner" based on the million seller book "The 7 Habits of Highly Effective People", but it far cheaper than that.

I bought it for my nephew the other day by the way.

 

日本語版

ゴール設定」の大切さは言うもまでもありません。

明確なゴール設定をすると、飛行機のオートパイロットのように脳は自動的にゴールに到達する手段を探し、そこにあなたを導き来ます。

これは多くの本やコーチングでも言われているます。

しかし、多くの人は漠然と「ゴール設定」に取り組み、また多くの人は明確なゴール設定に失敗してしまいます。

言い換えればゴール設定は言葉の印象ほど簡単なことではありません。

そこで、今日は「ゴール設定」とそれを達成する方法に関するツールを紹介したいと思います。

原田隆史監修の『スタープランナー』です。

この一見書籍のようなノートブック(手帳)は、著名な教師である原田隆史氏が監修してまとめらえたツールです。

原田氏はかつて中学校の教師として陸上部の監督を行っていた際、彼の生徒を13回の全国優勝に導いているスポーツ指導のエキスパートでした。

現在は学生に限らず、大手企業などからも引き合いのある目標設定トレーナーとして活躍しています。

なかでも「自信をつける」ことに特化した彼の指導は「原田メソッド」としてメディアにも取り上げられています。

スタープランナー」はこの「原田メソッド」をベースに開発されたツールで、大きく「ゴール設定」と「プランナー」の2つのパートで構成されています。

 

◎ゴール設定

スタープランナー」にはゴール設定に役立つツールがいくつか用意されています。

中でも特徴的なのは「オープンウィンドウ64」です。

マンダラートの要素を取り入れたゴール設定で、「自分のこと」「仕事」「健康」「趣味」「教育」「収入・財産」「家族・家庭」「奉仕活動」の8つのジャンルそれぞれに8つの目標を設定していきます。

現在メジャーリーグで大活躍している大谷翔平選手が高校時代にこれと同様のチャートを作り、それを実践して夢をかなえたと言われています。

f:id:konpekikai:20200805081659j:plain

◎プランナー(手帳)

 プランナーのパートは設定したゴールに到達するために日々をどう過ごすかにフォーカスを当てたツールとなっていて、「計画」と「振り返り」を実践していきます。

「計画」については、週間バーティカルタイプの手帳のような感じですが、1週間の「ルーチンワーク」も設定していくことがポイントとなっています。

この「ルーチンワーク」がゴール達成のためにポジティブな習慣を身につけるためのワークとなっていきます。

また、「自信向上」につなげていくための「振り返り」ツールも用意されており、こちらを実践していくことで「自信」が高まり、ゴール達成へのモチベーションがキープされます。

f:id:konpekikai:20200805081607j:plain

自分も以前このツールを使っていましたが、「スタープランナー」のメソッドは、ミリオンセラーの名著「7つの習慣」をベースに開発された「フランクリン プランナー」ととても良く似ていると思います。しかも「フランクリン プランナー」と比べるとかなり安いです!

 

原田氏が中学校教師だったこともあり、このツールは学生にとっても非常に効果的なツールとして仕上がっていると思います。

 

甥っ子の成長に期待して、先日彼にこの「スタープランナー」をプレゼントしました。