紺碧ブログ

自転車や写真など筆者が関心のあることを気ままに書いていくブログです。

Anchoring -- The method of changing your mood instantly -- / アンカリング--瞬時に気分を変える方法--

英語と日本語のバイリンガルで投稿しています。

Contents / 目次

English Edition

Sometimes we are stucked in our own bad mood and it's really difficult to solve it soon.

If you can change your mind instantly, you're going to be much happier than present, aren't you.
But is there really anything such a tool?

Yes, there is!

It's "Anchoring"!

"Anchoring" is really effective tool for changing your mind or mood immediately.

Have you ever heard "Pavlov's dog"?

It's famous experiment by a Russian scientist.

When you feed a dog with ringing the bell and do it again and again, eventually the dog salivate just only hearing the bell.

And not only the dogs but the humans can do that.

"Anchoring" is applied this "Pavlov's dog" effect.

How to make your "Anchor Switch".

① Imagine the situation when you're happy or good mood as preparation.

② Your mind state is getting high then stimulate your body part like crossing fingers or touch your chest, that is going to be your "Anchor Switch".

[Point]
The Anchor Switch should be kind of unique action because you have to set the Anchor that shouldn't be ignited easily.

③ Do ①~② several times to strengthen the "Anchor Switch".

That's is all of the preparation. So simple!

When you want to change your mood just press your "Anchor Switch".

And then the "Anchor Switch" ignite and you're going to be change your mood immediately.

You can make your "Anchor Switch" with a certain audio materials, too.

It's also easy to make.

Follow the preparation which I introduced and just change the audio material instead of physical stimulation.

I prefer to use this audio material for my "Anchor Switch".

"Theme of GRANDIA"!

That's remind me powerful and highly motivated ages.

 

日本語版

私たちは時折「気分の落ち込み」とか「やる気が出ない」とかで精力的になれず、また、そんな気分を変えることがなかなかできずに苦労することが良くあります。

今日はそんな時に非常に役立つ方法について紹介したいと思います。

もし仮にネガティブな気分をポジティブな状態に即座に変えることができたら、もっと幸せな毎日を送れるようになると思いませんか?

しかし、そんなことって可能なのでしょうか?

はい。できます!

しかもとても簡単な方法です。

それは「アンカリング」と呼ばれるテクニックです。

 

おそらく皆さんは「パブロフの犬」について聞いたことがあると思います。

ロシアの科学者が行った有名な実験で、犬に餌を与える時に同時にベルを鳴らし、それを操り返すことで、犬はベルの音を聞くだけでヨダレを出すようになります。

これは犬だけでなく人間にも起きる現象です。

例えばレモンや梅干しを想像してみて下さい。おそらく口の中が酸っぱくなって唾液が多く分泌されたと思います。

これをマインドチェンジに応用したのが「アンカリング」です。

「アンカリング」は「アンカースイッチ」と呼ばれる特定の動作(身体への刺激)とその時のマインド(気分)を紐づけておき、そのスイッチを押すと即座にその時にマインド(気分)を呼び起こすことができるというテクニックです。

実は、この「アンカリング」は誰もが無意識にやっている方法をより効果的にしたものに過ぎません。

気分が乗らないときに好きな曲を聴くのもアンカリングの一種です。

 

「アンカースイッチ」を作る方法

①「楽しかった時」あるいは「やる気に満ちている」状況をイメージします。

②すると気持ちが高ぶってくるので、その高ぶりがピークに達する前に体の特定場所を刺激します。(親指と中指で輪を作って押して刺激を与える/胸の任意の場所に拳を当てて刺激する)

※簡単にスイッチが発火しないようにするため、アンカースイッチはユニークな動作が良いとされています。また、スイッチを押すことが困難なあまりに独特なものも推奨されません。

③①~②の動作を数回繰り返すことで、アンカーのパワーを高めていくことができ、発火させた際の効果がより大きくなります。

 

「アンカースイッチ」の準備はこれだです。とても簡単。

 

あとは、気持ちを変えたいときややる気を出したいときに「アンカースイッチ」を押すことで即座に気分(ステート)が変わり、自分をポジティブな状態に持っていくことが出来ます。

 

また、「アンカースイッチ」は身体への刺激だけでなく、音楽などの音声素材を使うこともできます。

やり方は先ほど紹介した「アンカースイッチ」の方法と同じで、体刺激の代わりに音声素材を使うだけです。

僕の場合は僕がメインスタッフとして開発に関わっていたRPGグランディア」のテーマ曲を「アンカースイッチ」のひとつにしていて、この曲を聴いてモチベーションを上げています。

この曲を聴くと当時の自分やゲームのキャラクターとストーリーが思い出され、即座にポジティブな気分に変えることが出来ます。